Home
NMBS duwt reiziger naar digitale verkoopkanalen
dinsdag, 02 juli 2019 06:47

loketTreinTramBus, Navetteurs.be en Test Aankoop betreuren een nieuwe vermindering van de openingsuren van de loketten in 78 stations over het hele land (35 in Wallonië en 43 in Vlaanderen). Ze vrezen dat dit - opnieuw - een stap is in de richting van een volledig sluiting, zoals ook in 2015 al 28 loketten definitief gesloten werden. De organisaties kunnen zich niet vinden in de door de NMBS aangehaalde argumenten zoals “het succes van de digitale
aankoopkanalen” of “de veranderende gewoontes van de reizigers”.

Evolutie van de beschikbare loketten 2014 - 2019

Tussen 2014 en 2019 is het aantal loketten dat de hele dag beschikbaar is, zowel tijdens de week als in het weekend, gedaald van 84 (15,2%) naar 34 (6,1%) : een vermindering met bijna 60%. Het aantal onbemande opstappunten is daarentegen gestegen van 394 (71,1%) naar 423 (76,4%), of een verhoging van ongeveer 7,5%.

Lees meer...
 
Reizigerstellingen oktober 2018
zaterdag, 29 juni 2019 12:53

Onlangs publiceerde de NMBS de reizigerstellingen van oktober 2018. Het is in het verleden wel eens anders geweest, maar nu behoren deze gegevens gelukkig tot het publieke domein. De NMBS geeft eerlijk toe dat er een behoorlijke foutenmarge is. Zelf vergelijken ze de telcijfers altijd met de verkoopscijfers, maar die zijn niet in het publieke domein.

Een vergelijking met oktober 2017 en zeker met oktober 2009 levert enkele interessante vaststellingen op. Zowel op week- als op weekenddagen is het aantal reizigers fors gegroeid. Limburg hinkt echter wat achterop. Dat het aanbod vanuit Limburg naar Antwerpen en ook het voor- en natransport in Limburg zelf ondermaats blijft, is daar zeker niet vreemd aan.

Het succes van nieuwe stations en stopplaatsen is wisselend. Topper is Noorderkempen (gemeente Brecht). De stopplaats Hergenrath daarentegen blijft ook na 10 jaar stabiel op 25 reizigers per dag steken, ook na invoering van de uurdienst.

 
Reizigers eisen oplossing voor de situatie in Brussel-Noord
maandag, 06 mei 2019 12:16

Brussel-Noord-StStGisteren deelden de vakbonden van De Lijn mee dat de bussen vanaf vandaag niet meer in Brussel-Noord zouden stoppen. Later op de dag communiceerde De Lijn dan weer dat alle bussen tot het Rogierplein zouden rijden. In de praktijk blijkt dat echter niet altijd het geval en heerst er grote chaos. Intussen moeten reizigers die een abonnement hebben voor een bus tot Brussel-Noord extra betalen om de laatste kilometers met de metro van de MIVB af te leggen.

Lees meer...
 
Mondig Mobiel 127
donderdag, 21 maart 2019 00:00

MoMo127 coverNummer 127 van ons tijdschrift Mondig Mobiel ligt bij de abonnees.

Enkele thema's:

 
Studiedag Basisbereikbaarheid
dinsdag, 19 februari 2019 23:40

Station als knooppuntOp 29 maart organiseert TreinTramBus, samen met Netwerk Duurzame Mobiliteit en de Mobiliteitsraad en met steun van het Vlaams Parlement en het Departement Mobiliteit en Openbare werken, een studiedag over het op stapel staande decreet over Basisbereikbaarheid. De bedoeling is om zo veel mogelijk gemeentebesturen en (nieuwe) mandatarissen te informeren over wat de mogelijkheden en de aandachtspunten zijn. Het programma ligt grotendeels vast en je kunt je nu al inschrijven. Alle details vind je via deze link, waar je ook al kunt inschrijven.

De studiedag vindt plaats in Brussel, in het Vlaams Parlement.

 
Mondig Mobiel 128
vrijdag, 21 juni 2019 00:00

MoMo128 coverNummer 128 van ons tijdschrift Mondig Mobiel ligt bij de abonnees.

Enkele thema's:

 
Naar een Mobiliteitspact
vrijdag, 03 mei 2019 07:17

Oproep voor Mobiliteitspact met spoor als ruggengraat

mobiliteitspactGreenpeace, Trein Tram Bus, Bond Beter Leefmilieu en Inter-Environnement Wallonie lanceren vandaag een oproep voor een nationaal Mobiliteitspact voor een beter openbaar vervoer. Dit pact moet de alternatieven voor de auto versterken en maakt van het spoor de ruggengraat van een klimaatvriendelijke en geïntegreerde mobiliteit. Het verankert ook een goede coördinatie tussen de verschillende bevoegde niveaus inzake mobiliteit.

De oproep heeft de steun van heel wat maatschappelijke actoren zoals Unizo, de Gezinsbond, Test-Aankoop, enz. ​Via een webplatform ​nodigen de initiatiefnemers het maatschappelijk middenveld, bedrijven en burgers uit om deze oproep mee te ondersteunen. In de links hieronder kan je zien wie al mee ondertekende.

Je kunt de tekst van het mobiliteitspact lezen op: oproep Mobiliteitspact

Via de link ondertekenen oproep Mobiliteitspact kun je de oproep mee ondersteunen, als organisatie, bedrijf of persoon. Doen!

 
GAMBA: TreinTramBus begeleidt gemeenten
dinsdag, 19 februari 2019 23:51

Gamba brochure coverAls het Decreet op de Basisbereikbaarheid goedgekeurd wordt, moeten de steden en gemeenten zelf aan de slag om onder meer het openbaar vervoer in hun omgeving te regelen. Dat gebeurt via één van de 15 vervoersregioraden, waarin De Lijn, MOW, AWV en de gemeenten uit die regio zitten.

Om de gemeenten te ondersteunen en te begeleiden, werkte TreinTramBus een betalende dienstverlening uit: GAMBA (Gemeenten, Adviseren over Mobiliteit voor Basisbereikbaarheid).

Via deze link kun je de brochure met het aanbod en de voorwaarden downloaden. We roepen lokale groepen ook op om de gemeente te overhalen om hun plannen in participatie met de bevolking uit te werken, onder begeleiding van TreinTramBus. De brochure zo veel mogelijk verspreiden is zeker nuttig.

 
TreinTramBus laakt behandeling reizigers door De Lijn in Limburg
dinsdag, 12 februari 2019 13:37

geen dienstReeds een week is het busvervoer in de provincie Limburg zwaar verstoord wegens een staking. Reizigersorganisatie TreinTramBus zegt alle begrip te hebben voor de onvrede die bij de buschauffeurs heerst. De nieuwe dienstregelingen maken het steeds moeilijker om vlot te kunnen werken en de nodige pauzes te kunnen nemen. Dat signaal werd de afgelopen maanden al verschillende keren gegeven door het personeel. Door een slechte doorstroming van de bussen, duren vele ritten bovendien langer, waardoor de chauffeurs nog meer onder druk komen te staan en ook de reizigers een slechte bediening krijgen. Door de toenemende opstoppingen, vooral tijdens de spitsuren, bijvoorbeeld op de Hasseltse ring, worden vele haltes niet op de aangegeven tijden bediend en ontstaan vele vertragingen.

Wat TreinTramBus wel tegen de borst stuit, is dat er bij de haltes en in de Lijnwinkels nauwelijks informatie te vinden is over de dienstregeling: op vragen als ‘rijdt mijn bus?’ ‘wanneer rijdt mijn bus?’, ‘om hoe laat komt hij toe?’, ‘heeft de bus vertraging?’... komt geen antwoord. Medewerkers van De Lijn sturen de reizigers met een kluitje in het riet. Ook de ‘real time’ apps en de website van De Lijn bieden geen soelaas, want geven vaak verkeerde informatie.

TreinTramBus roept de stakers en De Lijn op tot redelijkheid en vraagt op z’n minst correcte en efficiënte informatie. De organisatie vraagt tevens dat de mensen die hun abonnement al meer een week lang nauwelijks hebben kunnen gebruiken, op één of andere manier vergoed zouden worden.

 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12