Home
TreinTramBus verheugd over uitbreiding treinaanbod vanaf 10 december
donderdag, 07 december 2017 00:00

IC-bruggeKOndanks de zware besparingen bij de NMBS groeit het aanbod met 5%. Er komen vooral meer treinen rond Antwerpen, Brussel en op zaterdag. TreinTramBus ziet deze treindienst dan ook als een belangrijke trendbreuk. Knelpunten blijven onder meer het ontbreken van snelle verbindingen tussen Brugge en Kortrijk en tussen Antwerpen en Hasselt, de zwakke verbindingen naar onze buurlanden en het zwakke weekendaanbod zoals tussen Antwerpen en Brussel.

Lees meer...
 
Stiptheidscijfers november 2017
woensdag, 06 december 2017 08:19

Overleg bij BellotOp 4 december gingen we met Navetteurs.be, IEW en Test-Aankoop op de koffie bij de minister van mobiliteit. De minister eist veel sterkere inspanningen van Infrabel en NMBS om het spoor weer stipt en betrouwbaar te maken (dat is goed), maar kan de spoorgroep niet opleggen gedetailleerdere stiptheidcijfers te leveren (dat is bevreemdend, om niet te zeggen erg zwak). Dus gaan we gewoon door met onze stiptheidsmetingen. Hier de cijfers van november 2017 en een lijst met oorzaken.

 

 
Speciaal cadeautje van de spoorlijnsint!
donderdag, 30 november 2017 16:58

Ook dit jaar gaan de spoorlijnpieten op pad om de brave reizigers te belonen! 

En... de spoorlijnsint heeft dit jaar een speciaal cadeautje! 

Vanaf 10 december zal er op de lijn Gent-Eeklo en op de lijn Gent-Ronse op zaterdag elk uur één trein rijden i.p.v. om de twee uur. Door de week komt er een P-trein Eeklo - Gent bij. De Spoorlijncomités hebben de afgelopen jaren sterk voor deze verbeteringen geijverd door brieven en adviezen te schrijven naar de NMBS, dit in meetings op tafel te gooien enz. We zijn dan ook zeer blij dat we dit goede nieuws kunnen melden!

Lees meer...
 
De Lijn verbust deel tramlijn 4 in Gent - communicatie ondermaats
vrijdag, 17 november 2017 17:06

tramVanaf dinsdag 21 november laat De Lijn de Gentse tramlijn 4 niet meer tot het eindpunt Moscou rijden, bussen nemen het traject over. Oorzaak is de slechte staat van de sporen in de Jozef Vervaenestraat in de wijk Ledeberg. Het erge is dat de slechte staat van die sporen al jaren gekend is, maar De Lijn heeft getalmd om dit aan te pakken.

De communicatie over deze vervanging is absoluut ondermaats. Er werd geen persbericht of bewonersbrief verspreid en het nieuwsbericht is vanaf de homepage van De Lijn alleen terug te vinden als je er doelgericht naar zoekt. In het nieuwsbericht wordt er bovendien geen enkele uitleg gegeven over het waarom van deze maatregel.

Ook voor de Gentse tramlijn 1 dreigen er vanaf volgend jaar problemen. Vlaanderen investeert veel te weinig in zijn openbaar vervoer. Terwijl minister Weyts blijft herhalen dat de steden en gemeenten meer inspraak krijgen, moet de stad Gent haar ambities op het gebied van OV sterk terugschroeven omdat De Lijn niet de middelen krijgt om haar tramnet te onderhouden.

 
Betekent de basisbereikbaarheid het einde van de Mechelse stadsbus?
dinsdag, 31 oktober 2017 11:44

Gebruikers eisen transparantie en inspraak over plannen basisbereikbaarheid

De regio Mechelen is één van de proefregio’s die door de Vlaamse overheid zijn aangewezen voor de invoering van de basisbereikbaarheid. De jongste maanden stelden het Vlaams Gewest en De Lijn een extern studiebureau aan dat in overleg met de betrokken steden en gemeenten een nieuw vervoersplan opstelt. Voor de reizigers staat er veel op het spel. De basisbereikbaarheid moet worden ingevoerd binnen de bestaande budgetten. Zo dreigen extra bussen naar Mechelen-Noord, de geplande winkelzone in de lus van de R6 of snellere verbindingen naar Aarschot en Keerbergen ten koste van het bestaande aanbod te gaan. Voor reeds lang gekende behoeften zoals een rechtstreekse bus tussen Heist-op-den-Berg, Schriek en Tremelo of van Heist naar het Imeldaziekenhuis in Bonheiden, is er geen geld.

Lees meer...
 
Terugblik op een geslaagde Inspiratiedag!
donderdag, 30 november 2017 16:50

De zesde en Antwerpse editie van onze Inspiratiedag is een feit, en TreinTramBus blikt als mede-organisator heel tevreden terug. Meer dan 200 mensen van heel divers pluimage kwamen tot in DE Studio. Meer dan 50 medewerkers en sprekers gaven de dag mee vorm. Samen met het Netwerk Duurzame Mobiliteit willen we met initiatieven zoals de voorbije Inspiratiedag een fijne omgeving creëren voor ontmoeting, wissel- en samenwerking tussen partners in de mobiliteitstransitie. De vele positieve reacties tijdens en na de Inspiratiedag sterken ons in het gevoel dat we daarin slagen. 

Lees meer...
 
Oproep Lama 2018
maandag, 20 november 2017 17:10

lama2017Actieve burgers en lokale besturen samenbrengen om te dromen en experimenteren rond lokale mobiliteit, daar is het om te doen binnen de Laboratoria Mobiele Alternatieven.

Na een succesvolle opstart in 2016 en 2017 waarbij we de LaMA-methodiek ontwikkelden en testten in dertien pilootsteden, zijn we op zoek naar nieuwe steden en gemeenten voor LaMA 2018. Wilt u één van hen zijn? Aarzel dan niet en stel u voor 5 januari 2018 kandidaat via onze website. Maak kennis met de werkwijze, de doelstellingen en de resultaten uit de vorige edities. Overtuigd van het potentieel voor uw stad, gemeente of wijk? Lees er dan de OPROEP 2018 op na en stel u kandidaat via de website.

Lees meer...
 
Stiptheid vanuit de reiziger bekijken
donderdag, 09 november 2017 13:49

Stiptheidscijfers wijken af van de officiële statistieken

Reizigersorganisaties Navetteurs.be en TreinTramBus hebben de afgelopen twaalf maanden stiptheidscijfers verzameld. Zij vinden, net als Inter-Environnement Wallonie en Test-Aankoop, dat de huidige maandelijkse publicaties te globaal zijn en niet overeenkomen met het aanvoelen van de reizigers. De officiële statistieken worden met veel vertraging gepubliceerd, dus navetteurs.be en TreinTramBus vragen om verbeteringen. 

Lees meer...
 
TreinTramBus ernstig bezorgd over reorganisatie H-net
donderdag, 26 oktober 2017 18:22

De Lijn vervangt H-net door kluwen van 19 lussen

Aanstaande maandag voert De Lijn een ingrijpende vernieuwing van het Hasseltse stadsnet door. Reizigersorganisatie TreinTramBus constateert dat veel reizigers erop achteruitgaan en waarschuwt bovendien voor de complexiteit van het vernieuwde stadsnet.

"Het huidige net heeft een stervormige structuur waarin alle H-lijnen vanuit de randgemeenten elk half uur samenkomen aan het station. Omdat daar onmiddellijke aansluitingen geboden worden, is deze structuur voor het merendeel van de reizigers optimaal", zegt voorzitter Stefan Stynen. "Om aangrenzende randgemeenten rechtstreeks met elkaar te verbinden, worden die lijnen nu vervangen door liefst 19 verschillende lussen. Dit kan nieuwe reizigers aantrekken in de randgemeenten, maar houdt vooral zware nadelen in voor veel bestaande reizigers in het centrale deel van het netwerk."

Lees meer...
 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12