Home Contact Veel gestelde vragen
Veel gestelde vragen

Andere vragen? Neem dan zeker een kijkje op www.ehbo-ov.be (Eerste Hulp Bij Openbaar Vervoer).

 

Wanneer heb ik recht op compensatie bij vertragingen op het openbaar vervoer?

Bij De Lijn kan je enkel compensatie krijgen bij vertragingen van meer dan 2 uur indien je kaart of biljet ontwaard is en je twee uur later geen rit aangeboden krijgt. Abonnementhouders hebben geen recht op compensatie.

De NMBS biedt bij vertragingen van meer dan een uur een volledige terugbetaling van het biljet aan. Bij 10 vertragingen van meer dan 30 minuten binnen een periode van zes maanden, krijgt de reiziger een compensatie van 50%. Bij 20 vertragingen van meer dan 15 minuten binnen een periode van zes maanden, krijgt de reiziger een compensatie van 25%.

Terugbetaling van langdurige vertragingen kan online aangevraagd worden. Voor vertragingen waarbij een boekhouding moet bijgehouden worden, zijn ook enkele hulpmiddelen beschikbaar, zoals een excel-formulier op de website van de NMBS.

Aanvragen moeten 15 kalenderdagen na de verplaatsing(en) ingediend worden. Indien alles goedgekeurd wordt, ontvang je normaal gezien een waardebon of een tegoed op je elektronische portefeuille. Het is ook mogelijk om een vergoeding in geld te krijgen, op voorwaarde dat je de vraag daartoe expliciet stelt bij het indienen van je dossier. Dat zou dan moeten gebeuren in de rubriek 'opmerkingen' waar dan meteen ook het rekeningnummer moet vermeld worden.

> Meer info op de site van de NMBS

 

Heb ik recht op compensatie bij stakingen?

In principe wel, nu overmacht niet meer als uitsluitingsgrond geldt. Het moet dan wel gaan om stakingen die niet op voorhand publiekelijk aangekondigd werden. Indien dit niet het geval is en het om een wilde of onaangekondigde staking gaat, dan kan compensatie op wettelijke gronden niet geweigerd worden.

Let wel op: deze reizigersrechtenverordening geldt enkel voor treinreizigers. Busreizigers hebben ook bepaalde rechten, maar terugbetaling van de ticketprijs, compensatie en eventuele bijstand in geval van bij overboeking, langdurige vertraging van meer dan 2 uur of annulering is enkel mogelijk in geval van lange afstanden (vanaf 250 km) en dus niet van toepassing op ons Belgisch stads- en streekvervoer.

 

Waar koop ik mijn internationaal ticket?

Er zijn 3 categorieën stations voor het verkopen en afleveren van internationale tickets:

  • 28 stations waar je internationale tickets kan aankopen én afhalen (8u30 tot 18u30): Aarlen, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Bergen, Brugge, Brussel-Centraal, Brussel-Luxemburg, Brussel-Nationaal-Luchthaven, Brussel-Noord, Brussel-Schuman (van maandag tot vrijdag), Brussel-Zuid, Charleroi-Zuid, Doornik, Eigenbrakel, Eupen, Gent-Dampoort, Gent-Sint-Pieters, Kortrijk, Hasselt, Leuven, Louvain-la-Neuve Université, Luik-Guillemins, Mechelen, Namen, Oostende, Ottignies, Sint-Niklaas, Verviers-Centraal.
  • In vier van deze stations, Brussel-Zuid, Brussel-Centraal, Antwerpen-Centraal en Luik-Guillemins, bevindt zich een gespecialiseerd internationaal loket.
  • 53 ‘afhaal'stations waar klanten aan de loketten voor het binnenlandse verkeer hun (via internet, het NMBS Europe Call Center of een door de NMBS erkend reisbureau) bestelde en betaalde internationale treintickets kunnen afhalen: Aalst, Aalter, Aarschot, Aat, Ans, Blankenberge, Borgworm, Ciney, Deinze, Denderleeuw, Dendermonde, De Panne, De Pinte, Diest, Edingen, Geel, Gembloers, Genk, Genval, 's Gravenbrakel, Halle, Herentals, Hoei, Ieper, Izegem, Kapellen, Knokke, La Louvière-Sud, Libramont, Lier, Luik-Palais, Lokeren, Marloie, Mol, Moeskroen, Nivelles, Oudenaarde, Rixensart, Roeselare, Sint-Truiden, Terhulpen, Tielt, Tienen, Tubeke, Turnhout, Vilvoorde, Waregem, Waterloo, Waver, Wetteren, Wezet, Zinnik, Zottegem.

Opgelet: Bij de aankoop van internationale treintickets via het NMBS Europe Contact Center of aan een NMBS Europe loket in een station worden dossierkosten aangerekend (7€ voor hoge snelheids- en nachttreinen en 3,50€ voor klassieke dagtreinen, geen kosten voor korte trajecten grensverkeer, ook niet voor reizigers met beperkte mobiliteit). Deze kosten zijn niet terugbetaalbaar. Er worden geen dossierkosten aangerekend bij aankoop van treintickets, reispassen of vouchers via de website van NMBS Europe.

 

Ben ik verzekerd bij ongevallen op het openbaar vervoer?

Bij De Lijn is een klant voor 100% verzekerd in zoverre een chauffeur of een voertuig van De Lijn bij het voorval betrokken zijn. Voorbeelden:

  • Als de bus bruusk stopt en de reiziger valt, dan is de klant verzekerd, ook al houdt hij zich niet vast of is hij dronken of heeft hij geen geldig vervoersbewijs.
  • Als de klant zich misstapt bij het opstappen en tengevolge daarvan een lichamelijk letsel heeft, schade aan de kledij en prothesen (bv. bril), dan wordt dit vergoed. GSM en uurwerken worden niet vergoed tenzij de schade veroorzaakt wordt door een chauffeur die zijn deur te snel gesloten heeft.
  • De reiziger wil de vertrekkende bus of tram halen en valt. Ook in dit geval is de klant verzekerd. Dit is namelijk ook een voertuiggerelateerd ongeval.
  • De reiziger die in een busstation valt is niet verzekerd indien hij geen bus of tram wilde halen.

Het is in deze wel belangrijk dat de melding direct gedaan wordt. De chauffeur is het beste aanspreekpunt. Indien de vaststelling niet direct gedaan wordt, is het heel moeilijk aan te tonen dat het voorval voertuiggerelateerd is.

De NMBS stelt in haar algemene voorwaarden dat zij aansprakelijk is "voor de aan de reizigers overkomen ongevallen onder de voorwaarden voorzien door de Uniforme Regelen betreffende de overeenkomst van internationaal vervoer van reizigers (CIV)", maar niet als het ongeval veroorzaakt is door omstandigheden buiten de uitoefening van het spoorbedrijf, door de schuld van de reiziger of door het gedrag van een derde.

 

Wanneer wacht een trein op aansluitingen?

In elk station hangen lijsten uit met wachttijden per trein: meestal is bepaald dat een trein standaard 3 tot 4 minuten wacht op treinen in vertraging. De laatste trein van de dag wacht meestal langer op sterk vertraagde treinen: tot een half uur. In Brussel wachten treinen meestal niet op aansluiting. Uitzondering is wel de laatste trein van de dag. Ook elders zijn er treinen die niet op aansluiting wachten.

Als je trein vertraging heeft en je dreigt je aansluiting te missen, kan je altijd naar de treinbegeleider gaan en hem/haar vragen te bellen om een aansluiting te verzekeren. De ervaring leert dat dit vaak helpt. Voorwaarde is wel dat je tijdig initiatief neemt (minstens 10 minuten voor vertrek van de aansluitende trein).

 

Wanneer wacht de bus op de aansluitende trein?

Sommige, meestal grotere stations, zijn uitgerust met Aribus-borden. Deze worden aangestuurd vanaf het seinhuis en zijn onderhevig aan de afgesproken wachttijden per aansluiting. De chauffeur die het Aribus-bord voor zich heeft, moet bij vertrek een controlenummer noteren, zodat achteraf geverifieerd kan worden dat er wel degelijk gewacht is.

 

Als de 2e klasse van de trein volzet is, mag ik dan in de 1e klas gaan zitten?

Nee, tenzij de conducteur hiervoor toestemming geeft. Let op: zelfs rechtstaan in de gang van de eerste klasse mag niet! Omgekeerd mag je met een vervoerbewijs voor 1ste klasse uiteraard wel plaatsnemen in de 2de klasse.

 

Als ik niet meer tijdig een kaartje aan het loket kan kopen, mag ik dan zonder ticket de trein op?

Probeer steeds op voorhand een ticket te kopen. Op de trein kan je bij de treinbegeleider ook nog een kaartje kopen, maar dan betaal je wel 7€ extra. Dit heet 'boordtarief'. Klik hier voor meer informatie.

 

Mag ik opstappen na het fluitsignaal?

Nee. Dit is uitdrukkelijk verboden. Vanaf het moment dat de treinbegeleider het fluitsignaal geeft, is opstappen verboden, ook al staat de laatste deur open.

 

Mag ik mijn fiets meenemen op het openbaar vervoer?

Bij de NMBS mag de fiets meegenomen worden na betaling van een fietskaart van 5€ voor een enkele reis of een fietsdagkaart van 8€. Het ene deel van deze kaart moet aan de fiets bevestigd worden, het andere deel moet bijgehouden worden. Afhankelijk van het type trein kan de fiets vooraan, achteraan of in het middendeel van de trein meegenomen worden. Dit is niet altijd duidelijk.

Bij De Lijn mag de fiets vooralsnog enkel meegenomen worden op de Kusttram na betaling van een vervoersbewijs 'fiets' van 2€ bovenop een gewoon ticket. Een vouwfiets wordt bezien als caddy en mag altijd en overal kosteloos mee vervoerd worden.

Bij de MIVB mag de fiets meegenomen worden op metro en lagevloertrams (T2000, T3000 en T4000). Dit is wel verboden tijdens de piekuren van 7u tot 9u en van 16u tot 18u30.

 

Wie beheert de stations?

NMBS staat in voor het beheer van stations en onbemande stopplaatsen. De spoorinfrastructuur wordt beheerd door Infrabel.

 

Hoe neem ik een belbus?

Je belt minstens twee uur op voorhand naar de belbuscentrale van de provincie waar je wilt reizen. Let op: sommige belbuscentrales zijn dicht op zondag!

Je kan alleen in- en uitstappen aan een bushalte, vervoer van deur tot deur is niet toegestaan. Geef bij de telefonist de halte op waar je wil opstappen, de halte waar je naartoe wil, en de dag en het uur waarop je ongeveer wilt reizen. Hij of zij zal je dan melden hoe laat de bus precies aan de halte komt. Als je de haltenaam niet kent, kan de telefonist je meestal ook verder helpen met een straatnaam. Als je met de belbus naar een station reist om een trein te halen, moet je dat zeker melden aan de telefonist.

 

Waar vind ik de dienstregeling terug?

De vervoersbedrijven hebben online hulpmiddelen ontwikkeld waarmee gemakkelijk een binnenlandse reis van deur tot deur kan uitgestippeld worden:

Share/Save/Bookmark
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12