Home Actueel Persberichten Hogere frequenties bussen tussen Limburgse steden ...
Hogere frequenties bussen tussen Limburgse steden ...
dinsdag, 16 juni 2020 14:32

... ten koste van stadsnetten in Hasselt en Maasmechelen

Bus HasseltAfgelopen maandag keurden de lokale besturen in de Limburgse Vervoerregioraad een plan goed om het Limburgse busnet vanaf december 2021 grondig te hertekenen. Volgens de principes van de basisbereikbaarheid wordt prioriteit gegeven aan frequentere en snellere verbindingen tussen de Limburgse steden. Reizigersorganisatie TreinTramBus juicht die uitbreidingen toe, maar klaagt aan dat tegelijk op andere lijnen wordt bespaard. In veel landelijke gemeenten dreigt daardoor vervoersarmoede, en zelfs in de stadsnetten van Hasselt, Maasmechelen, Sint-Truiden en Tongeren wordt zeer drastisch gesnoeid.

TreinTramBus schetst een genuanceerd beeld over de huidige plannen voor het Limburgse openbaar vervoer. “Enerzijds worden de frequentie en de snelheid op enkele belangrijke hoofdassen duidelijk verhoogd”, zegt Yves Molenbruch, voorzitter van de regionale werkgroep van TreinTramBus. “Veel reizigers uit het noorden en het oosten van de provincie, waaronder het Maasland, beschikken binnenkort over meer en snellere verbindingen richting Genk en Hasselt. Maar omdat het nieuwe busnet kostenneutraal moet zijn ten opzichte van het huidige net, betekent dat wel dat andere lijnen geschrapt worden.”

Anderzijds zullen sommige buslijnen in landelijke gemeenten enkel nog tijdens de spits rijden. TreinTramBus betreurt dat de besparingen vooral op de stadsnetten veel reizigers zullen treffen. “In Maasmechelen wordt het huidige stadsnet volledig wegbespaard, waardoor duizenden inwoners niet meer binnen een redelijke afstand over een busbediening zullen beschikken. Enkel de streeklijnen op de hoofdas N78 blijven behouden, en zelfs daar zullen bepaalde haltes geschrapt worden”, licht Molenbruch toe. In Hasselt verliezen de inwoners van Runkst, Stevoort, Kermt en Rapertingen hun stadslijn. Yves Molenbruch: “Jarenlang horen de Vlamingen verkondigen dat ze in de stad moeten gaan wonen, want daar kan men openbaar vervoer beter organiseren. Dat klopt ook. Maar het is onbegrijpelijk dat men juist in dat stedelijk aanbod zo fel snoeit.”

Het decreet Basisbereikbaarheid voorziet een budget voor het zogenaamde Vervoer op Maat. Een vraagafhankelijk aanbod, bijvoorbeeld uitgevoerd met belbussen, moet vervoersarmoede in de minder bediende (deel)gemeenten vermijden. Het voorziene budget is echter ontoereikend. “Dit budget volstaat om de huidige belbussen te behouden, maar niet om de bijkomende besparingen in het aanbod op te vangen. De extra middelen die minister Peeters deze week aankondigde, worden slechts stapsgewijs toegekend tijdens de volgende jaren. In het beste geval krijgen de reizigers die in 2021 hun bus zien verdwijnen, pas enkele jaren later een alternatief.”

De reizigersorganisatie betreurt dat het departement MOW en De Lijn, die het nieuwe OV-plan concreet uitwerken, tot nu toe geen gevolg gegeven hebben aan een aantal verbetervoorstellen die zij geformuleerd heeft om tot een efficiënter en evenwichtiger netwerk te komen.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (0)add comment

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

Laatste reacties

 

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12