Reizigersorganisaties TreinTramBus en Rover zijn blij met de nieuwe reismogelijkheden tussen Antwerpen en de Nederlandse provincie Noord-Brabant. De infrastructuur voor deze verbindingen ligt er al sinds 2007, maar door allerlei technische problemen komt er pas 11 jaar later een trein. Ook komt er een overstapvrije verbinding tussen het station Noorderkempen (gemeente Brecht) en Mechelen, Brussels Airport en Brussel, een goede zaak voor die regio.
Wat de organisaties in het nieuwe aanbod echter missen is een vroege trein van Breda naar Brussel en een latere trein van Brussel naar Breda. Kees Smilde, woordvoerder TreinTramBus: “Het eerste vertrek uit Breda naar Brussel is om 7:42, uit Noorderkempen om 8 uur, wat veel te laat is. Het laatste vertrek uit Brussel naar Noorderkempen en Breda is om 20:45, wat veel te vroeg is. Zo hebben de reizigers van Antwerpen naar Noorderkempen en Breda al om 21:45 hun laatste trein naar huis.” Wat aan de dienstregeling verder nog verbeterd kan worden is de aansluiting van Antwerpen naar Den Bosch en Nijmegen. Een reiziger die uit België aankomt, ziet net de trein naar Nijmegen wegrijden.
Grote verliezer in de nieuwe opzet is Roosendaal. Voortaan rijdt er vanuit België enkel nog een stoptrein naar Roosendaal. Van Antwerpen naar Roosendaal ben je daardoor vanaf 9 april 20 minuten langer onderweg. De reizigersorganisaties vragen dat de IC uit Brussel die nu enkele meters voor de grens Essen eindigt zo gauw als dat technisch mogelijk is wordt doorgetrokken naar Roosendaal.
De reizigersorganisaties zijn blij met het feit dat er naast de snelle en dure Thalys een verbinding tussen België en Nederland blijft bestaan, die eenvoudig en zonder reservering bruikbaar is. Wel vragen ze zich af wat de ‘transparante tarieven’ die de spoorwegen aankondigen precies inhouden.
[Aanvulling 16 maart] Meer info over de tarieven bij Treinreiziger.nl.
|