Home Actueel Persberichten TreinTramBus verheugd over Vlaamse investeringen in spoorlijnen, maar waarom blijft De Lijn achter?
TreinTramBus verheugd over Vlaamse investeringen in spoorlijnen, maar waarom blijft De Lijn achter?
zaterdag, 16 december 2017 14:32

wisselDe Vlaamse regering wil honderd miljoen euro investeren in elf Vlaamse spoorwegprojecten. Een zeer positieve evolutie, want de trein biedt een waardevol alternatief voor ons overvol wegennet. Vraag is waarom de Vlaamse regering wel blijft besparen bij De Lijn, waardoor het aantal tram- en buspassagiers al jaren daalt. Vorige week moest een Gentse tramlijn deels dicht omdat de sporen er gevaarlijk versleten zijn en ook in Antwerpen zijn een aantal trams en tramlijnen in slechte staat. Het exploitatiebudget voor trams en bussen is onvoldoende, ook omdat goede doorstroming ontbreekt en de verkeersdrukte integendeel steeds meer tijdverlies en dus hogere kosten veroorzaakt.

Blij met Vlaamse financiering van spoorprojecten

Dat het Vlaams gewest de infrastructuur voor reizigerstreinen mee financiert is een primeur. Honderd miljoen euro gespreid over vijf jaar is weliswaar bescheiden vergeleken met de miljardeninvesteringen voor onderhoud en aanleg van nieuwe wegen, maar het principe is belangrijk. TreinTramBus juicht deze beslissing toe.

Spoorwegen bieden een veel hogere vervoercapaciteit dan wegen. Zo kunnen relatief bescheiden investeringen zeer gunstige effecten voor de mobiliteit van veel mensen opleveren. Vooral in Limburg, dat op spoorweggebied nogal onderbedeeld is, kunnen deze investeringen veel mensen uit de auto halen. Dat Vlaanderen in ruil voor de investeringen meer inspraak in het spoorbeleid wil, lijkt ons logisch.

Maar waarom steeds minder geld voor De Lijn?

TreinTramBus vraagt zich wel af waarom de Vlaamse regering verder bespaart bij De Lijn. Voorzitter Stefan Stynen: “Enkele weken geleden werd de Gentse tramlijn naar Ledeberg (Moscou) ingekort omdat de sporen er compleet versleten zijn. Vorig weekend brak een doorgeroeste bovenleidingpaal op het drukke kruispunt Harmonie in Antwerpen. Trams van meer dan veertig jaar oud blijven in dienst. Waarom investeert de Vlaamse regering niet voldoende in haar eigen tram- en busnet?”

Het aantal tram- en buspassagiers daalt, terwijl de wegen steeds drukker worden. Die drukte zorgt voor meer tijdverlies, langere rittijden voor trams en bussen en hogere exploitatiekosten voor De Lijn. Effectieve doorstromingsmaatregelen ontbreken. Daarom dringt TreinTramBus aan op een verhoging van het exploitatiebudget van De Lijn in plaats van een verdere besparing.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (3)add comment

David-Joris Nijenhuis said:

Kaartjes bij De Lijn zijn gewoon veel te goedkoop!
De oorzaak is eigenlijk heel simpel. Het zijn niet alleen de besparingen waar de Lijn mee te maken heeft, ook de tickets voor de wat langere afstand zijn in verhouding veel te goedkoop. Er zijn busritten van 30-40 km, die de reiziger slechts 3 Euro kosten en blijf je binnen het uur kun je na de overstap een soortgelijke afstand afleggen. Zo kost 70-80 km 3 Euro (of 1,60 als je een Lijnkaart gebruikt), terwijl voor zo'n afstand 8-9 Euro veel gangbaarder is. Dan wil ik wel geloven dat er steeds te weinig inkomsten tegenover de werkelijke kosten staan. Hetzelfde voor de abonnementen en Dagpassen. 6 Euro is leuk en aardig voor een dagje bussen of met de Kusttram, maar zo wordt De Lijn langzaam, maar zeker wel de nek omgedraaid.
 
vrijdag 22 december 2017 om 16:13
Stemmen: -2

dirk baeke said:

kusttram
En Weyts is van plan de kusttram een stukje te verleggen, wat miljoenen kost en totaal onnodig en onverantwoord is en bovendien niet leuk voor de reizigers uit Lombardsijde. Dat geld kan men veel beter besteden, oa de verlenging naar Koksijde en Veurne, en in Gent naar Dampoort station(en verder-tram 3)smilies/wink.gifsmilies/angry.gifsmilies/angry.gifsmilies/angry.gif
 
dinsdag 02 januari 2018 om 16:46
Stemmen: +2

Harshan said:

Investeren in plaats van besparen.
Het is beter dat Ben Weyts zo snel mogelijk investeert in het openbaar vervoer in plaats van De Lijn te laten besparen en dat hij dat niet louter gebruikt voor zijn campagnevoering van zijn partij (N-VA). En het openbaar vervoer is de toekomst, niet de auto. Ik hoop dat hij voor gans Vlaanderen zo goed en zo snel mogelijk investeert. Als dat niet gebeurt dan krijgen we meer file op de baan. Nochtans is België een van de filekampioen, heeft u dit ooit reeds gehoord?

PS: Weyts moet een stap durven zeten tegen de Vaamse regering en Bart De Wever.

Harshan Uruthiranantha Sarma.
 
dinsdag 23 januari 2018 om 10:39
Stemmen: +2

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12