Home Actueel Persberichten Stiptheid vanuit de reiziger bekijken
Stiptheid vanuit de reiziger bekijken
donderdag, 09 november 2017 13:49

Stiptheidscijfers wijken af van de officiële statistieken

Reizigersorganisaties Navetteurs.be en TreinTramBus hebben de afgelopen twaalf maanden stiptheidscijfers verzameld. Zij vinden, net als Inter-Environnement Wallonie en Test-Aankoop, dat de huidige maandelijkse publicaties te globaal zijn en niet overeenkomen met het aanvoelen van de reizigers. De officiële statistieken worden met veel vertraging gepubliceerd, dus navetteurs.be en TreinTramBus vragen om verbeteringen. 

"We hadden liever in overleg met NMBS en Infrabel een oplossing gevonden voor de beschikbaarheid van stiptheidsgegevens en een gemeenschappelijke communicatie van deze cijfers. Ondanks verschillende pogingen en beloftes van de NMBS kon echter geen oplossing worden gevonden, wat ons ertoe bracht om een alternatief te ontwikkelen op basis van de vertragingsattesten van de spoorgroep", reageert Kees Smilde, woordvoerder van TreinTramBus.

Officiële cijfers staan te ver van de realiteit van de reizigers
"De officiële statistieken die maandelijks door Infrabel en de NMBS worden gepubliceerd, in overeenstemming met de regels van de beheerscontracten, geven geen beeld van de ervaring van de reizger. De statistieken die we al meer dan een jaar publiceren en die gebaseerd zijn op officiële gegevens zijn veel gedetailleerder. De reiziger kan alle gegevens raadplegen van de treinen waarmee hij of zij reist op een aantal veelgebruikte routes", zeggen de organisaties.

Stiptheid tijdens de spitsuren onvoldoende
De verenigingen zijn van mening dat de stiptheid tijdens de spitsuren duidelijk onvoldoende is. In de afgelopen 12 maanden varieerde de gemiddelde stiptheid tijdens deze uren en in beide richtingen van verbinding tot verbinding:
Namen – Brussel-C 49,38 % Hasselt – Brussel-C 58,62 %
Namen - Aarlen 59,58 % Gent-SP – Brussel-C 62,52 %
Bergen – Brussel-C 63,10 % Kortrijk – Zottegem – Brussel-C 67,98 %
Luik-G – Brussel-C 63,91 % Brussel-C – Essen 76,40 %
Doornik – Brussel-C 69,13 % Antwerpen-C – Brussel-C 77,65 %
Binche – Brussel-C 70,60 % Antwerpen-C – Poperinge 81,70 %
Dinant – Brussel-Schuman 70,98 % Kortrijk – Brugge 92,17 %
Chareloi – Brussel-C 77,44 %

Belangrijkste oorzaken: infrastructuur, materieel en spoorlopen
Sinds juli houden de organisaties ook statistieken bij over verstoringen die via het Twitterkanaal van de NMBS worden gemeld. "Hoewel we met deze statistieken niet de exacte impact van storingen op de stiptheid kunnen meten, maken we ons zorgen over de hoge frequentie van infrastructuurproblemen, storingen aan het materieel of de aanwezigheid van spoorlopers" stellen de organisaties. Tot de belangrijkste oorzaken horen vooral problemen in verband met de signalisatie (20,5%), overwegen (17,3%), spoorlopers (16,3%), materieel (11,2%) of wissels (6,2%). "Het gebrek aan onderhoud van verouderde infrastructuur op veel locaties in het netwerk leidt tot storingen, soms significant, die bijdragen aan de slechte stiptheid, evenals problemen met het materieel die nog steeds te vaak voorkomen" aldus de organisaties.

Stiptheid vanuit de reiziger bekijken
TreinTramBus en Navetteurs.be vragen een transparantere, gedetailleerdere en snellere publicatie van de stiptheidscijfers. Een kijk vanuit de reiziger, met een focus op de spitsuren - de tijden waarop het grootste aantal reizigers last van vertragingen heeft - moet het doel zijn. "Tot nu toe hebben de NMBS en Infrabel geweigerd om hun gedetailleerde cijfers beschikbaar te stellen ondanks schriftelijke verzoeken daartoe van de ministers Galant (in 2015) en Bellot (in 2016). Wij zijn bereid om mee te werken aan een andere aanpak op basis van het model dat wij voorstellen en, indien mogelijk, in overleg met de NMBS en Infrabel", besluiten de organisaties.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (1)add comment

Ide said:

...
De vraag zou inderdaad moeten zijn hoeveel procent van reizigers op tijd op hun bestemming aankomen, niet wat het gemiddelde stiptheidscijfer op het spoorwegnet is.

 
donderdag 16 november 2017 om 09:49
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12