Home Actueel Persberichten Visie TreinTramBus op de plannen van Dutordoir
Visie TreinTramBus op de plannen van Dutordoir
donderdag, 19 oktober 2017 13:51

CEO toont gezonde ambitie
TreinTramBus steunt plan Sophie Dutordoir voor modernisering NMBS

Gisteren onthulde Sophie Dutordoir in de Kamercommissie Infrastructuur haar plannen voor de modernisering van de NMBS. TreinTramBus is tevreden met de focus op de kerntaken, reizigers vervoeren en de aandacht voor een betere communicatie.

Sophie Dutordoir bracht een kritische analyse over de situatie bij de NMBS maar reikt ook recepten aan om de overstap te maken naar de 21ste eeuw. Reizigersbeweging TreinTramBus wil constructief meewerken aan dit plan.

Zoals uit onze eigen stiptheidsmetingen blijkt, blijft een betere stiptheid een werkpunt, maar de focus op betere communicatie is minstens even belangrijk. 100 % stiptheid is niet haalbaar, de reiziger steeds accuraat en duidelijk informeren moet dat wel zijn.

Ook de focus op kleinere projecten in de stopplaatsen om het onthaal te verbeteren geniet onze steun. België moet zijn achterstand op het gebied van toegankelijkheid wegwerken en van de aanleg van hoge perrons met toegangshellingen of liften een prioriteit maken. TreinTramBus dringt er wel op aan de lopende grotere projecten (Aalst, Gent, Mechelen, Oostende, Roeselare, Vilvoorde) af te werken.

Tot slot is ook de nieuwe treindienst vanaf december 2017 een stap vooruit. Antwerpen krijgt een beter voorstadsnet en op zaterdag zal er in Vlaanderen bijna overal minstens om het uur een trein rijden. Met de City Pass is bovendien een eerste aanzet gegeven tot tariefintegratie. Ook voor de rand rond Brussel en andere steden moeten nu dergelijke formules worden uitgewerkt.

Politiek aan zet

Nu de topvrouw van de NMBS haar visie heeft gepresenteerd, is de politiek aan zet. België heeft dringend behoefte aan een toekomstgericht mobiliteitsbeleid en met name een beheerscontract en investeringsplan voor de NMBS en Infrabel. Gezien onze mobiliteits- en milieuproblemen blijft het bovendien onbegrijpelijk dat het spoor zwaar moet besparen terwijl de overheid mensen blijft subsidiëren om met de auto te rijden.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (1)add comment

dirk baeke said:

beleid
De grootste schuld van de huidige malaise ligt bij De Croo. Zijn IC/IR plan is volledig mislukt. Te veel lijnen en stopplaatsen die nu rendabel zouden zijn zijn toen gesloten. Tegenwoordig rijden alle IC treinen als IR, sommige zelfs als stoptrein. Enige uitzondering is de IC trein Oostende-Eupen en in mindere mate Oostende-Antwerpen De reistijden zijn ook veel te lang om concurrentieel te zijn, met dan nog lange stops in de stations; zo rijdt de IC trein sint-niklaas-Lille 1.50uur over een afstand van 100 km! De trein naar Luxemburg is helemaal schandalig; waar is de tijd van de Eurocities? Die waren toch iets sneller. Waarom geen treinen meer naar Givet en Duinkerke en Bastogne? In Duitsland en Frankrijk zijn er al lijnen terug geopend die 20 jaar gesloten waren, zelfs 40 jaar in Zuid Frankrijksmilies/cry.gifsmilies/cry.gifsmilies/angry.gif
 
vrijdag 20 oktober 2017 om 22:33
Stemmen: +2

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

  • 2019.06.21
    INSCHRIJVING AFGESLOTEN: Groene haltewandeling Kerkepanne – Koksijde – De Panne
  • 2020.09.19
    Opening vier nieuwe Groene Haltes Ardennen (NIEUWE DATUM)

Laatste reacties

 

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12