Home Actueel OV-nieuws TreinTramBus verheugd over doorbraak in Spartacusplan, maar overstap tussen tram en trein moet beter
TreinTramBus verheugd over doorbraak in Spartacusplan, maar overstap tussen tram en trein moet beter

spartacusReizigersorganisatie TreinTramBus is verheugd over het hernieuwde engagement van alle Vlaamse regeringspartijen voor de realisatie van het Spartacusplan. Eerder deze week bereikten onderhandelaars van N-VA, CD&V en Open VLD een akkoord over het tracé van tramlijnen 1 en 2 in het centrum van Hasselt. Daarmee lijkt de laatste horde in dit dossier genomen. Tegelijk wijst TreinTramBus wel op een aantal nadelen in de tracékeuze, waarbij het treinstation niet bediend wordt.

“Allereerst beamen we dat deze doorbraak in het Spartacusdossier de mobiliteit in de provincie Limburg sterk ten goede zal komen”, zegt voorzitter Stefan Stynen. “Dankzij tramlijnen 1 en 2 wordt Hasselt vanaf 2024 snel, frequent en comfortabel bereikbaar vanuit Maastricht en Lanaken enerzijds, en vanuit Maasmechelen en Genk anderzijds. Na jaren van administratieve en juridische problemen, lijkt er eindelijk schot in dit dossier te komen.”

Toch heeft de reizigersorganisatie ook een aantal bedenkingen bij de uiteindelijke tracékeuze. Het oorspronkelijke tracé door de Heilig-Hartwijk wordt nu vervangen door een lusvormig tracé, waarbij de trams op de kleine ring blijven en het treinstation niet bedienen. De dichtsbijzijnde halte, aan het kruispunt met de Bampslaan, ligt op ongeveer 300 meter van het station.

“Het Spartacusplan omvat een netwerk van samenhangende tram- en buslijnen. De rittijden werden zodanig uitgekiend dat deze lijnen optimaal op elkaar aansluiten in een aantal knooppunten, met het station van Hasselt als belangrijkste knooppunt voor de hele provincie Limburg”, vervolgt Stynen. “Mobipunten, waar reizigers vlot kunnen overstappen tussen verschillende vervoersmodi, vormen ook de essentie van het decreet Basisbereikbaarheid dat de Vlaamse Regering de komende jaren zal uitrollen.”

De reizigersorganisatie roept de beleidsmakers daarom op om, bij de realisatie van de tramlijnen, in te zetten op vlotte aansluitingsmogelijkheden tussen trein, tram, bus en andere vervoersmodi. “Het gaat daarbij om geschikte overstapinfrastructuur met korte en duidelijke looproutes, maar ook om een afstemming van de dienstregeling en een integratie van tarieven over de verschillende modi heen. Dit zijn belangrijke hefbomen die de attractiviteit van het toekomstige tramaanbod verhogen”, concludeert Stynen.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (8)add comment

Harshan Uruthiranantha Sarma said:

Spartacustram
Beste

Zal er ook lijn 3 komen? Zo ja, waar zal die gaan vanuit Hasselt? Waarom rijden de trams niet tot aan het station van Hasselt? Waar in Hasselt moet men dan opstappen? Of waar begint de rit in Hasselt?
 
donderdag 03 oktober 2019 om 21:45
Stemmen: +2

KeesSmilde said:

...
Lijn 3 wordt zeer waarschijnlijk als treinverbinding Hasselt-Neerpelt uitgevoerd, omdat met een tram de vooropgestelde rittijden niet te halen zijn. Lijn 1 en 2 komen zoals nu dreigt, niet aan het station, wel ca. 300 m verderop (Bampslaan).
 
donderdag 03 oktober 2019 om 22:14
Stemmen: +3

Rian van der Borgt said:

...
Het is duidelijk dat de Hasseltse politici vinden dat ze hier centraal moeten staan. De Reiziger zeker niet - dat vinden de politici maar een lastig randverschijnsel.
 
vrijdag 04 oktober 2019 om 13:07
Stemmen: +4

Harshan Uruthiranantha Sarma said:

...
@KEESSMILDE

Heel erg bedankt! Indien lijn 3 als trein wordt geëxploiteerd, dan zal die lijn uitgevoerd worden door de NMBS, niet? Of door De Lijn?
 
maandag 14 oktober 2019 om 08:13
Stemmen: +0

Harshan Uruthiranantha Sarma said:

...
@RIAN VAN DER BORGT

Politici vinden alles lastig. Het lijkt dat ze de auto dominanter willen blijven maken, terwijl die slecht voor het milieu is en dat die files veroorzaakt. Terwijl het openbaar vervoer net het omgekeerde is.
 
maandag 14 oktober 2019 om 08:16
Stemmen: +0

jo verwimp said:

...
Ten tijde van Stevaert werd 600 m tramspoor gelegd: van het station tot onder de Hendrik Vandeveldekesingel. Nutteloos ?
 
zaterdag 19 oktober 2019 om 11:50
Stemmen: +0

overweg13 said:

nutteloos
Helemaal nutteloos is het niet: het toont namelijk overtuigend aan hoe weinig betrokken de beleidsmensen bij het openbaar vervoer zijn, en dat dan nog aan beide uiteinden. Een tram niet laten aansluiten op een trein bewijst gewoon dat het hier om een politiek prestigeproject gaat, waarin de potentiële reiziger geen enkele rol speelt. Zolang het beleid in afzonderlijke lijnen denkt en niet in netten van trein-, tram- en buslijnen zal het nooit goed komen met ons OV. De betrokken beleidslui hebben gewoon geen inzicht in hoe een omspannend ov-net eruit zou moeten zien.
 
dinsdag 22 oktober 2019 om 19:10
Stemmen: +1

Van Asten Nicole said:

Noord Limburg
Waarom niet eerst Noord Limburg fatsoenlijk ontsluiten en dan aan de nederlanders denken Men heeft het steeds over Hasselt Maastricht Maar wij Noord Limburgers blijven steeds in de kou staan of hinken achterop .Aan ons word weinig of niet gedacht Is dit geen discriminatie of hoe je het ook kan noemen
 
vrijdag 01 november 2019 om 13:24
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12